بهداشت وسلامتي طنّاز
.:: Your Adversing Here ::.
? ?

بهداشت وسلامتي

1 - گروه لبنيات (شير، ماست، پنير و...)        2 - گروه گوشت

 3 - گروه سبزي و ميوه                                  4 - گروه نان و برنج

پرخوري و كم خوري هر دو به بدن آسيب مي رساند.

به اندازه ي كافي بخوابيم: خواب نيز مانند غذا براي بدن لازم است. خواب بيشتر در شب انجام مي شود و اندازه ي آن در سن هاي مختلف فرق مي كند. بچه ها به خواب بيشتري نياز دارند. براي نمونه بچه هاي چهار ساله به 16 ساعت، 12ساله ها به 12 ساعت، 16 ساله ها به 10 ساعت  و بزرگسالان به هشت ساعت خواب در شبانه روز نياز دارند.

كم خوابي باعث مي شود كه انسان نتواند خوب فكر كند و زود خشمگين شود.

ورزش كنيم:. با ورزش كردن مي توانيم بدن خود را قوي كنيم

تا ميكروبها نتوانند به ما صدمه بزنند. اگر ورزش كنيم كمتر به بيماري دچار مي شويم. براي همين بهتر است كه ورزش را در برنامه ي روزانة خود قرار دهيم.

 
آب بنوشيم: آب بهترين آشاميدني است. هر قدر بيشتر آب بنوشيم

بدن ما بهتر مي تواند كار خود را انجام دهد. پزشكان گفته اند كه هشت ليوان آب در شبانه روز براي بدن خوب است. پس براي اينكه بدن ما سالم بماند آب را فراموش نكنيم.

 

 

چگونه بيمار مي شويم

اگر آدم ضعيف باشد و نتواند در برابرميكروبها و ويروس ها كه به بدنش وارد مي شوند دفاع كند، بيمار مي شود يكي از راههاي وارد شدن ميكروب به بدن دستهاي آلوده است. دستها بايد پيش از خوردن غذا شسته شوند تا ميكروب وارد بدن نشود. از تماس با افراد بيمار و استفاده از وسايل آنها خود داري كنيم.

نشانه ي بيماريها تب ، درد، حال بهم خوردگي و ... است. براي معالجة  بيماري بايد به پزشك مراجعه كنيم.

 

 

آشنايي با برخي از واژه هاي پزشكي

نسخه recept - دارو medicin -  داروخانه apotek - بيمارستان sjukhus-

اورژانس  akut- پرستار sjuksköterska -  قرص tablett - خون blod  سرماخوردگي  förkylning - تب feber - عطسه كردن nysa -

 سرفه كردن hosta


واژه هاي دشوار:

آسيب: صدمه               

آلوده: كثيف

خشمگين: عصباني

موادطبيعي:موادي كه از طبيعت بدست مي آيند. naturlig

مبارزه كردن: جنگيدن

به پزشك مراجعه كردن: دكتر رفتن

مفيد: با فايده، خوب

نيرو: قدرت       نيرومند: قوي

               میکرب: موجودات ریزی که باعث بیماری می شوند و می توان آنها را فقط با میکرسکپ دید.

 

 

دهان راه ورود غذا به بدن است. غذا به وسیله دندانها خرد و با آب دهان مخلوط  می شود تا در بدن مورد استفاده قرار گیرد. اگر دندانها تمیز نشوند، کم کم فاسد می شوند و از بین می روند.

باید به سلامت لثه و زبان هم توجه کنیم، چون که در سلامتی بدن اثر دارند. به همین دلیل است که پزشکان هنگام معاینه داخل دهان را می بینند و از رنگ زبان و لثه می فهمند که وضعیت مریض چگونه است.

برای سلامت دندانها باید غذاهایی که کلسیم و فسفر و ویتامین دارند بخوریم. شیر، ماست و سبزیها این مواد را دارند. چیزهای سفت مانند پسته را نباید با دندان بشکنیم. غذاهای گرم و سرد را پشت سر هم نخوریم. اگر در هنگام ناراحتی دندانهایمان را روی هم فشار دهیم دندانهای ما خراب می شوند.

شیرینی هم برای سلامت دندان ضرر دارد. بیست دقیقه پس از خوردن شیرینی، اسیدی در دهان درست می شود که دندان را خراب می کند. خوب است اگر وقتی شیرینی می خوریم دهانمان را خوب بشوییم

چون مسواک نمی تواند لای دندانها را تمیز کند می توان به کمک

نخ با خلال دندان لای دندان را پاک کرد.

برای نگهداری و کنترل دهان و دندان دست کم باید هر شش ماه یکبار، دندانهایمان را به دندانپزشک نشان دهیم

 

 

واژه های تازه

فاسد شدن در اینجا به معنی پوسیدن و خراب شدن    اسید ماده ای است ترش مزه

 Björn خرس 

این جانوران در همه ی جاهای ایران به جز استرالیا دیده می شوند.خرس ها در موقع دعوا و بازی روی پاهای خود می ایستند. قدبلند ترین آنها ها در این حالت سه متر و نیم است.

وزن خرس ها بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلو گرم است. آنها پیش از خواب زمستانی بالاترین وزن خود را دارند، زیرا باید مقدار زیادی چربی برای خواب زمستانی در بدن خود ذخیره کنند.

چگونگی زندگی خرسها: خرس ها تنها زندگی کردن را دوست دارند. اگر چند خرس را باهم دیدید، مادر و بچه های زیر دو سال او هستند. هیچکدام از جانوران دشمن خرسها نیستند. تنها دشمن آنها انسان است.

خرس ها لانه ی خود را در غارها ، لای شکاف سنگها و یا لای بوته ها می سازند.

آنها شناگران ماهری هستند، خیلی خوب می دوند و از درخت بالا می روند.

نوزاد خرس ها خیلی کوچک هستند. وزن آنها نیم کیلو گرم است و چشم آنها تا یک ماهگی بسته است.

خرس ها در طبقه ی حیوان های گوشتخوار قرار دارند اما آنها بیشتراز گیاهان استفاده می کنند. خرما و عسل از لذیذترین غذاهای خرس ها است.

خرسهاوقتی که آسیب می بینند یا جای مناسبی برای خواب زمستانی پیدا نمی کنند وحشی می شوند

.

اانواع خرس ها: در اینجا می خواهیم با چهار نوع خرس آشنا شویم

 

خرس قهوه ای Brunbjörn

 

این خرس ها در شمال اروپا، آسیا و آلاسکا وجود دارند. در ایران اگر یک خط از استان خراسان به آذربایجان و فارس بکشید خرسهای قهوه ای در آنجاها زندگی می کنند

خرس سیاه   Svartbjörn

  خرس سیاه کمی کوچکتر از خرس قهوه ای است. در آمریکای جنوبی بیشتر از جاهای دیگر دنیا است. این نوع خرس در ایران در استان سیستان و بلوچستان،هرمزگان و کرمان د یده می شود. اطراف بینی این حیوان سفید است و این وسیله ای برای شناسایی این جانور می باشد 

خرس سفید Isbjörn

 این خرس زیبا ترین نوع خرس ها است و در قطب شمال که همیشه یخبندان است زندگی می کند. خرس سفید به دلیل داشتن کت کلفت پشمی می تواند سرما را تحمل کند

 

پاندا Panda

 

پاندا کوچکترین نوع خرس ها است در منطقه شمالی کشور چین زندگی می کنند. خوراک پاندا نوعی گیاه

 به نام بامبو است. آنها گیاهان دیگر، حشره ها و حیوان های کوچک را هم

 می خورند

 

 

Elefant فیل

 

 

 

 

فیل ها بزرگترین حیوان هایی هستند که در خشکی های روی زمین وجو دارند. آنها قدرت شنوایی و بویایی قوی دارند ولی بینایشان ضعیف است. فیل خرطوم بلندی دارد که از وصل شدن لب بالا و بینی به وجود آمده است. دو دندان نیش دارد که خیلی بلند هستندو به آن عاج می گویند. در حدود  ۸٠٠ هزار فیل در دنیا وجود دارد.

 

انواع فیل ها

  این حیوان دو نوع  آسیایی  و آفریقایی دارد.

فیل های آفریقایی از فیل های آسیایی بزرگتر است. این حیوانها را بیشتر برای عاج آنها شکار می کنند.

فیل های آسیایی که فیل هندی هستند اهلی می شوند و از آنها در سیرک ها، باربری و در باغ وحش ها استفاده می کنند.

 

آب تنی کردن : وقتی فیل  در آب شنا می کند خرطومش را مثل دودکش از آب بیرون می آوردو با آن نفس می کشد. برای آب تنی کردن خرطومش را از آب پر می کند و روی بدنش می ریزد. با این کار حشرات را هم از خودش دور می کند.

 

آب خوردن:  فیل نمی تواند با دهانش آب بخورد. برای این کار خرطومش را پر از آب می کند و به دهانش می ریزد. در خرطوم فیل تا ده لیتر آب جا می گیرد. جالب است بدانید که فیل هر روز حدود صد لیتر آب می خورد.

 

غذا خوردن: فیل علفخوار است. با کمک خرطومش میوه و برگ درختان را می کند و می خورد. خرطوم او آنقدر قوی است که

می تواند درختی را از ریشه در آورد و ریشه آنرا بخورد.

آنها در جنگل زندگی می کنند چون در آنجا غذای کافی برای آنان هست.

 

بچه دار شدن: فیل ها وقتی دوازده، سیزده ساله هستند که اولین بچه خود را به دنیا می آورند. گاهی هم دو قلو می زایند. ممکن است چند سال طول بکشد تا دوباره بچه دار شوند

 

 

 

پلنگ

پلنگ جانوری پستاندار (däggdjur)، از خانواده ی گربه سانان (kattdjur) و دارای پوستی خالدار (fläcktig) است. یکی از تفاوت های مهم سه گونه پلنگ Leopard  ، یوزپلنگ Gepard و نوعی یوزپلنگ آمریکایی Jaguar ، اختلاف در خالهای آنان است. پلنگ نر دارای قدی به درازای 160 سانتیمتر است که با دم یک متریش به 260 سانتیمتر می رسد.

پلنگ لئوپارد وزنی نردیک به 50 کیلوگرم دارد. رنگ پوستش بین زرد کمرنگ تا قهوه ای با خالهای سیاه و رنگ زیر شکمش روشن تر است. در میان پلنگ لئوپارد، پلنگ سیاه نیز دیده می شود که به آن svarta panter می گویند و در جزیره های اندونزی Indonesien وجود دارد.

پلنگها در آفریقا و آسیا فراوانند. پلنگ ماده hona در هر نوبت زایمان 2 تا 3 و گاهی 4 تا 5 بچه می زاید. بچه ها کور به دنیا می آیندو مادر، آنان را در غارها و یا بیشه زارهای پر بوته پنهان می کند. بچه پلنگها از یک و نیم تا دو سالگی و پس از آن به تنهایی به شکار می روند.

پلنگها جانوران کوچک و بزرگ - از موش گرفته تا آهوهای بزرگ، بز کوهی و میمونها – را شکار می کنند. آنان به گله ی گاو و گوسفند و نیز به انسان هم حمله می کنند. پلنگ یکی از سریع ترین جانوران است و سرعت آن در ابتدای حمله به شکار به 100 کیلومتر در ساعت

می رسد. پلنگها مانند دیگر گربه سانان شبها به شکار می روند. آنان بی سر و صدا و با سرعت زیاد حمله می کنند. پس از خوردن شکار و سیرشدن، در بالای درختان و بین شاخه های نزدیک به هم استراحت می کنند. پلنگ می تواند شکار خود - به وزن تا حدود 65 کیلوگرم- را تا بلندی 6 متری درخت بالا برد.

پلنگها زندگی گروهی ندارند و قابل تربیت هم نیستند. 

 

 

روباه Räv

روباه جانوری پستاندار (däggdjur) و از خانواده ی سگ سانان (hunddjur) و وحشی (rovdjur) است. درازای بدن آن نزدیک به 75 سانتی متر می شود و دمی به بلندی 50 سانتی متر دارد. وزن این جانور کمتر از 10 کیلوگرم است. روباه به آسانی خودش را با ویژگیهای جغرافیایی محیط زندگی هماهنگ می کند؛ بنابراین در تمام سرزمینها وجود دارد. این جانور دارای گونه های زیادی است. در دنیا 21 گونه روباه (rävarter) زندگی می کنند. در کشور سوئد تنها دو گونه روباه وجود دارد: روباه قرمز (rödräv) و روباه کوهی  (fjällräv).

روباه ها قدرت شنوایی و بویایی (hörsel och luktsinne) بسیار زیادی دارند. آنان می توانند صدای حرکت کرم ها را روی علف ها بشنوند. روباه ها جانورانی شب زنده دار هستند و در تاریکی بسیار خوب می بینند؛ ولی فاصله ی دور را بخوبی نمی بینند. برای نمونه، شکار را از 30 متری بیشتر تشخیص

نمی دهند؛ ولی از بو و صدای حرکت آنان متوجه می شوند. آنان به تنهایی به شکار می روند. روباه ها همه چیز خوارند (allätare) ؛ ولی بیشتر، جانوران کوچک مانند موش صحرایی(sork) ، خرگوش، پرندگان و تخمشان، ماهی و نیز میوه هایی را که در دسترس قرار دارد می خورند. روباه اگر به مرغدانی ,(hönsgård) وارد شود، تمام مرغ و خروس ها را می کشد؛ ولی یکی از آنان را می برد. این کشتار برای سروصدا و جاروجنجالی است که مرغ و خروسها پس از حمله ی اول روباه برپا می کنند.

روباه ها بسیار باهوش (listig) هستند. داستان های زیادی درباره ی باهوشی و حیله گری و فریبکاری (slughet) آنان وجود دارد؛ مانند داستان روباه و کلاغ.

دوره ی بارداری (dräktighetstid) روباه 52 روز است و 4 تا 5 و گاهی تا 9 توله می زاید. توله روباه ها در ابتدا کورند وهمه با هم کمتر از یک کیلوگرم وزن دارند. آنها پس از دو هفته می توانند ببینند. توله ها تا چهار هفته شیر مادر و پس از آن غذا می خورند. از هر 10 روباه 8 روباه پیش از یکسالگی می میرند.  

روباه ها در تمام درازای تاریخ به وسیله ی انسان شکار شده اند. این شکار بیشتر

برای پوست و دم زیبایشان بوده است.  

 

 

ببر Tiger

ببر جانوری پستاندار (däggdjur) ،از خانواده ی گربه سانان (kattdjur) و بزرگترین آنان است. درازای بدنش با دم 75 سانتی متریش به 3 متر می رسد. وزن ببر نر (hane) نزدیک به 300 کیلوگرم است. رنگ پوستش قهوه ای نزدیک به زرد طلایی با خط های سیاه در آن است که رنگ مناسبی برای محافظت او در تاریک روشن جنگل می باشد. بیشترین ببرهای آسیایی در هندوستان زندگی می کنند ولی تعدادی نیز در سیبری، چین و آسیای جنوب شرقی وجود دارند.

هر ببر ماده (hona) در هر نوبت زایمان 2 تا 4 و گاهی تا 6 بچه می زاید.

دوره ی بارداری (dräktighetstid) ببرها 112 – 95 روز است. نگهداری و مراقبت از نوزادان تا 2 سالگی با مادر است. ببرها گوشتخوارند و شکار آنان بیشتر آهو ، گاو، گراز (vildsvin) و میمون است ولی جانوران کوچکتر مانند مارمولکها (ödlor)، جوندگان (gnagare) و ماهیها را نیز شکار می کنند. برخی از ببرها که به علت بیماری قادر به شکار نیستند، به انسان نیز حمله می کنند. ببرها بیشتر شبها و به تنهایی به شکار می روند. آنان به آرامی و با سکوت به شکار نزدیک می شوند و با سرعت خود را روی آن می اندازند. سپس با گازگرفتن گردن و گلوی جانور آن را می کشند. ببرها پس از سیر شدن، اگر از شکار چیزی مانده باشد برای روز دیگر می گذارند. ببرها با دشواری از درخت بالا می روند ولی خیلی خوب شنا می کنند.

ببر جانور بسیار قوی است و شاید تنها فیل بتواند در رویا رویی او را شکست دهد. ببرها بیشتر از 15 سال زندگی نمی کنند.       


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • نوشته : امیر و سجاد
  • تاريخ: سه شنبه 7 تير 1390برچسب:بهداشت وسلامتي,

  • tannaz

    امیر و سجاد

    tannaz

    http://tannaz.loxblog.ir

    طنّاز

    بهداشت وسلامتي

    طنّاز

    به وبلاگ من خوش آمدید

    طنّاز